Většina Čechů chce komunikovat s lékaři elektronicky

Devět z deseti Čechů by chtělo komunikovat s lékaři elektronicky. Nejčastěji by tuto možnost využili při objednávání k lékaři, vystavování receptů a uvítali by také elektronické připomínky pravidelných kontrol a vyšetření.

Elektronizace českého zdravotnictví zatím moc nepokročila, objednávání k lékaři tímto způsobem je sice už poměrně běžné, on line poskytování výsledků ale je problém a zatím stále jen minimálně se využívají elektronické recepty. Od ledna příštího roku je budou muset lékaři psát povinně, takže by elektronických receptů mělo výrazně přibýt.

Elektronickou komunikaci by podle průzkumu chtělo využívat 87,4 procenta respondentů, oproti roku 2014 zájem stoupl o více než 17 procent. Z těch, kteří o elektronickou komunikaci mají zájem, by ji 96,7 procenta chtělo využívat k objednání k lékaři, 91 procent k připomínkám pravidelných kontrol a 89,4 procenta k vystavování receptů. Online přístup k výsledkům svých vyšetření by chtělo mít 89,4 procenta odpovídajících. Elektronická komunikace s lékaři umožňuje i další úkony, které není vždy nutné řešit osobně nebo telefonicky a většina lidí by o ně měla zájem: například online konzultace, zjištění ceny či doplatku za lék nebo lékařský úkon, konzultace možných interakcí a nežádoucích účinků u léků a sdílení základních zdravotních údajů se záchrannou službou.

Z odpovědí respondentů vyplývá, že více než dvě třetiny se nestarají jen o své zdraví, ale pomáhají také svým blízkým. Nejčastěji pomáhají prarodičům a rodičům, ale také svým partnerkám a partnerům. Nejvíce blízkým pomáhají při komunikaci s obvodním lékařem, 84,7 procenta, a se zubařem, 54,1 procenta. Při objednání svých blízkých by tuto možnost ocenilo 89,1 procenta lidí, při vystavení elektronického receptu pro členy rodiny 76,2 procenta a k připomínkám jejich pravidelných kontrol 70,6 procenta.

„Z výsledků průzkumu je patrné, že by Češi uvítali, kdyby jim lékaři poskytli možnost komunikovat s nimi elektronicky. Lidé od zdravotnictví očekávají stálé zlepšování služeb, zvyšující se komfort a časovou úsporu. Online komunikace je na českém trhu k dispozici, je efektivní a mezi klienty je o ni zájem,“ uvedla Lenka Volfová, Head of Marketing z CGM ČR.

Ženy by elektronickou komunikaci ocenily v kontaktu s gynekologickou ordinací, protože ji mnohdy navštěvují jen kvůli receptu nebo výsledkům vyšetření, tyto úkony by se daly řešit elektronicky. Více než polovina žen uvedla, že gynekologa navštěvuje jen kvůli receptu, obvykle dvakrát nebo čtyřikrát ročně. Kvůli předání výsledků vyšetření dochází do gynekologické ordinace přinejmenším jednou za rok 58 procent žen. Ačkoli by ženy stály o online komunikaci s gynekologem, téměř 84 procent tuto možnost nemá. Online komunikaci s gynekologem by 88,8 procenta žen využívalo k objednávání, 72,3 procenta k připomínkám pravidelných vyšetření, 69,5 procenta k vystavení receptů a 68,7 procenta k přístupu k výsledkům vyšetření. O konzultaci problému s gynekologem elektronickou cestou by mělo zájem téměř 80 procent žen.